Birçok anne babanın Eylül ayının yaklaşması ile kendisine sorduğu en önemli sorulardan biri olan "benim çocuğum ilkokula hazır mı" ya cevap bulmaya çalışalım...
Bizler okulda da çocuklarımız ile ilgili olarak bu soruyu kendimize yönelttik ve çocuklarımızın hepsini tek tek değerlendirdik... Yaptığımız araştırmalardan seçtiklerimi ( Ayşe Turan'ın Ünv. Araştırması) sizlerle de paylaşmak istiyorum, umuyorum ki sorularınıza cevap bulursunuz...
Sevgiler...
***
"Çocuğun ilköğretimin taleplerini kolayca yerine getirebilmesi onun bireysel özellikleriyle olduğu kadar çevrenin ona sağladığı imkânlarla da yakından ilgilidir. Hazır oluşla ilgili çeşitli araştırmaların çoğunda ortak olan dört temel faktör vardır:
İlköğretime Hazırlığı Etkileyen Faktörler
• Fiziksel faktörler (Bedensel gelişim, büyüme, hastalıklar)
• Zihinsel faktörler (Zeka, dil)
• Duygusal faktörler (Duygularını ifade etme, anneden ayrılık, kırıklık duygusu)
• Sosyal Faktörler (Ailedeki yetişkinlerin çocukla birliktelik kalitesi, sosyal çevrenin çocuğa sağladığı olanaklar)
***
“1.sınıfa başlamadan önce edinmeleri gereken bilişsel beceriler nelerdir?” sorusuna ilköğretim öğretmenlerinden gelen yanıtlarla ilgili analizler,
Bilişsel özelliklere ilişkin en sık rastlanan olgular; dikkat(14), kendini ifade edebilme (12) olarak görülmektedir. Bununla birlikte el becerileri, kavrama yeteneği ve yaşam kurallarının kazandırılması gerektiğini düşünenlerin sayısı ise eşittir (3). Öğretmenlerden bir bölümü (7) çocuklara bazı basit kavramların (sayı, renk) kazandırılması gerektiğini düşünürken bir bölümü (2) dinleme becerisinin geliştirilmesi gerektiği düşüncesindedir. Bunun yanı sıra kalem tutma ve defter kullanma becerilerinin de çocuklara kazandırılması gerektiğini savunan (2) öğretmenler bulunuyor. Ayrıca öğretmenlerden biri “çocukların 1. sınıfı da ana sınıfı gibi algılamaları okula başlayınca çocuklarda hayal kırıklığı yaratıyor” biçiminde bir ifade kullanırken bir diğeri “ sınıfınızın bir kısmı anaokuluna gitmiş bir kısmı da gitmemişse o zaman işiniz daha zor oluyor ne bilenlere ne de bilmeyenlere göre davranabiliyorsunuz” biçiminde bir ifade kullanmıştır.
***
“1.sınıfa başlamadan önce edinmeleri gereken toplumsal beceriler nelerdir?” Sorusuna ilköğretim öğretmenlerinden gelen yanıtlarla ilgili analizler,
Öğretmenler ağırlıklı olarak (6) paylaşımın önemini vurgulamışlardır. Bununla birlikte arkadaş edinebilmenin gerekliliğini vurgulayan öğretmenlerimizde bulunmaktadır (5). 5 yıllık bir öğretmen “Çocuklar insanlara saygı duyulması gerektiğini öğrenerek gelmeliler okula, bazı basit kuralları öğrenmeliler. Yalnız çocuklara kuralların sadece yazılı olmadığı, yazısız bazı kuralların da olabileceği kavratılabilmeli” açıklamasını yapmıştır. Kurallara uyma ve oyunlara katılmanın önemine değinen öğretmenlerin sayısı eşit iken (4), nezaket gerektiren davranışların kazandırılması gerektiğini düşünen öğretmenlerimizin sayısı 2 dir. 21 yıllık diğer bir öğretmen ise “Günümüz öğrencileri apartmanda yaşadıkları için apartmanda ki birkaç arkadaşının dışındaki kişilerle ve ailece görüştükleri ailelerin çocuklarının dışındaki çocuklarla iletişim kurmada problemler oluşuyor” demektedir.
***
“1.sınıfa başlamadan önce edinmeleri gereken kişisel beceriler nelerdir?” Sorusuna ilköğretim öğretmenlerinden gelen yanıtlarla ilgili analizler,
İlköğretim öğretmenlerinin çoğunluğu (17) sorumluluk alma davranışının kazandırılması gerektiğini belirtmiştir. Mesleğinde 3. yılını tamamlamış, 4. sınıf okutan bir öğretmen “Çocuklar da sorumluluk almada başlarda sıkıntı çektim. Çünkü bütün işleri aileler kendisi yapmıştı. Sorumluluk verilmemişti” biçiminde bir yanıt vermiştir. Bununla birlikte öğretmenlerden 3 tanesi alınan sorumluluğu, verilen görevi yerine getirme davranışının çocuklara kazandırılması gerektiğini belirtmiştir. Aileye bağımlığın çocuklarda olumsuz etkiler yarattığını ifade eden öğretmenlerimiz ile çocuklara özbakım becerilerinin kazandırılması gerektiğini dile getiren öğretmenlerimizin sayıları ise eşittir (6). Çocukların başkalarını taklit ederek yaratıcılıktan uzaklaştığını savunan öğretmenlerin sayısı 7 iken 2 öğretmen de çocuklara özgüven duygusunun kazandırılması gerektiğini belirtmiştir. Bunun yanı sıra sosyalleşmenin önemini ifade eden öğretmenler de bulunmaktadır (2). Öğretmenlerden biri “Sosyal bir aileden ve çevreden gelen çocuk sorumluluk almada, yeni fikirleri geliştirmede aktif rol alırken daha dar ve kırsal kesimden gelen çocuklar kişisel gelişimini tamamlamadan okula geliyorlar” ifadesini kullanmıştır.
***
“Bilişsel, toplumsal ve kişisel becerilerin edinilmesinde etkili olan etmenler?“ Sorusuna ilköğretim öğretmenlerinden gelen yanıtlarla ilgili analizler,
İlköğretim öğretmenlerinin çoğu (9), bu becerilerin edinilmesin de etkili olan etmenlerin başında aileyi göstermiştir. 1 yıllık bir öğretmen “Aile, aile, aileeeeee. Ailelerin bilinçli olması çok ama çok önemli. Kesinlikle çocuklarını başkalarının çocukları ile kıyaslamamalılar, çocuklarının yaptıkları ile ilgilenmeliler, başkalarının yanında çocuklarını rencide etmemeliler, çocuklarını desteklemeliler, olumsuz pekiştireçlerden çok olumlu pekiştireç kullanmalılar. Özellikle kardeş kıskançlığına neden olacak davranışlarda bulunmamalılar” derken, 5 yıllık diğer bir öğretmen ise “Aile ve içinde yaşanılan toplum sosyal çevre çok önemli. Çocukların yaptığı şeyler kötü bile olsa onlara değer verilmeli, örneğin çocuk; anne bak resim yaptım dediğinde resme hiç bakmadan aferin yavrum çok güzel yapmışsın şeklinde cevap veriyor çoğu aile kesinlikle bu tavırdan kaçınılmalı ve çocuklarla ilgilenilmeli” demiştir. Bununla birlikte çevrenin etkisine dile getiren öğretmenlerin sayısı ise 7 dir. Okulun önemini vurgulayan öğretmenlerin sayısı 3 iken 2 öğretmende kalıtımın etkili olduğunu belirtmiştir.
***
“Aileler çocukları ilköğretime hazırlamak konusunda neler yapmalılar ya da yapmamalılar?” Sorusuna ilköğretim öğretmenlerinden gelen yanıtlarla ilgili analizler,
Neler yapılması gerektiği ile ilgili soruya verilen en fazla cevap (4) çocuğa okul sevgisinin aşılanması gerektiği ile ilgilidir. Okul sevgisi ile ilgili olarak bir öğretmen “Çocuklara okul ve hayatı sevdirmeli. Okulu bir öcü olmaktan çıkarmalı ve 2. evi olduğu belirtilmeli” demiştir. Çocuğa sorumluluk verilmeli ve paylaşım duygusu aşılanmalı diyen öğretmenlerin sayısı ise eşittir (3). Bunun yanı sıra 2 öğretmen ise okul ile ailenin işbirliği içinde olması gerektiği görüşündedir. Çocuklara karşı tutarlı olunmalı, demokratik davranılmalı, bir şeyler çizdirilmeli diyen öğretmenlerimiz de bulunmaktadır (1).
Neler yapılmaması gerektiği ile ilgili olarak da öğretmenlerden 2 si çocuk okul ile korkutulmamasının gerektiğini belirtmişlerdir. Bunun yanı sıra çocuklar başkaları ile kıyaslanmamalı ve gereğinden fazla bilgi verilmemeli diyen öğretmenlerin de sayısı eşit bulunmaktadır (1)
Yorumlar
Yorum Gönder